Od hradu Bubnu k přehradě Hracholusky

Na zřícenině hradu Buben jsem byl naposled v říjnu 2001. Od té doby uplynulo ve Mži mnoho vody, hlavně v srpnu r. 2002...

  Chystal jsem se hrad navštívit už od loňska, ale buď nebyl čas, nebo bylo mizerné počasí. Poslední srpnová neděle letošního roku se vydařila, bylo krásně, slunečno a teplo, sbalil jsem tedy Pentax a děti, a vyrazil. Byl jsem hlavně zvědav, jaké škody napáchala povodeň v r. 2002.

Naštěstí všechny objekty, včetně mlýna povodeň přečkaly bez úhony, jen lávka přes řeku Mži je trochu poznamenaná velkou vodou, ale nijak dramaticky, chodit se přes ní dá. Nakonec - od obrovské povodně uplynulo už sedm let..

 

Nový podjezd v Plešnicích, zhotovený v rámci optimalizace trati Plzeň - Cheb

Cesta romantickým údolím Plešnického potoka

Chaty v takové lokalitě jsou samozřejmostí..

V roce 1932 byla vybudována pod hradem restaurace s ubytovnou. Po válce vše přešlo do majetku státu. Nejprve zmizela vrata v bráně i u sklepa a v 60. létech byla zrušena i restaurace a zub času i vandalismus začaly opět pracovat. Až v roce 1991 byla opět zajišťována a od roku 1995 byla provozu opět i restaurace. V současné době je restaurace opět zrušena a celý objekt slouží jako turistická základna.

A jsme na Bubnu

Zřícenina hradu Buben se nachází na skalnatém výběžku nad soutokem Plešnického potoka a řeky Mže. V současné době o ní pečuje občanské sdružení Excalibur, do jehož péče byl hrad převeden Krajským úřadem Plzeňského kraje. ( http://hradbuben.sweb.cz/index.html)

Stezka k místu někdejší hradní věže

Severovýchodní zeď, nejvyšší dochovaná stavba hradu

Zde stávala menší věž se vstupní bránou

Buben byl ve své době klasickým šlechtickým hradem. Do nevelkého předhradí, z jehož ohrazení vystupovala čtverhranná stavba, se vcházelo čtverhrannou věžovitou branou. Jádro obíhal parkán zpevněný obdélnou baštou. V jeho čele se vedle věže brány na skalce tyčila čtverhranná, dnes zaniklá nevelká, zřejmě obytná věž, za níž se pravděpodobně nacházela další stavba.

Nádvoří hradu, pohled z místa bývalé věže

Rekonstrukce hradu

Zbytky hradního paláce

 Patrový palác ve tvaru písmene L zaujal zadní část jádra, která byla nejlépe chráněná. V patře obsahoval i roubenou komoru, která tak zlepšovala jeho majitelům komfort. V klidných letech nabízel Buben svým majitelům veškeré pohodlí té doby a nemusely být prováděny výraznější stavební úpravy.

Hradní sklep, nebo spíše to, co z něj zbylo

Vnitřek paláce

Pohled z paláce na nádvoří 

Lávka přes Mži při cestě k hradnímu mlýnu

Tok řeky Mže pod Bubnem

Bývalý hradní mlýn

Mlýn, pocházející z r. 1448 je opravený, s funkčním vodním kolem. Vlastní jej trampská osada Modrá kotva

Mlýn v ranním slunci pozdního léta

V okolí mlýna vytváří řeka Mže...

... kouzelná zákoutí 

Prastarý dub...

 ...zvaný Žižkův, nedaleko přehradní hráze

Vyhlídka na skále nad hrází 

Sypaná hráz hracholuské přehrady z r. 1964

Vodní nádrž Hracholusky

Zatopená plocha je 410,4 ha, délka vzdutí 22 km

Pod hrází

Hráz je sypaná zemní přímá s šikmým jílohlinitým těsněním v návodní části, délka koruny 270 m, šířka koruny 5 m, výška nade dnem 27 m, kóta koruny hráze je 359,00 m.n.m. Ve středu tělesa hráze je těsnění z jílovité zeminy, vzdušný líc je zatravněný, návodní líc je před účinky vody a vln chráněn šestibokými betonovými tvárnicemi.

Transkemp Hracholusky ( http://www.hracholusky.com/kemp/ )

Značnou část jezera lemují příkré skály, místy vytvářejí úzký kaňon, např. pod železničním mostem.

Výletní loď "Plzeň"

Lodní doprava zajišťuje pravidelnou linkovou i zájezdovou přepravu na přehradní nádrži Hracholusky. Loď Plzeň s kapacitou až 150 cestujících brázdí hladinu přehradní nádrže po 20 km dlouhé plavební dráze se šesti zastávkami. Loď vyplouvá z přístaviště v autokempinku TRANSKEMP u hráze přehradní nádrže.Lodní doprava zajišťuje pravidelnou linkovou i zájezdovou přepravu na přehradní nádrži Hracholusky. Loď Plzeň s kapacitou až 150 cestujících brázdí hladinu přehradní nádrže po 20 km dlouhé plavební dráze se šesti zastávkami. Loď vyplouvá z přístaviště v autokempinku TRANSKEMP u hráze přehradní nádrže. Jízdní řád a aktuální ceník najdete na: http://www.hracholusky.com/kemp/index.php?op=intro

Zdroje: Atlas Česka, Povodí Vltavy s. p., Transkemp Hracholusky, Castles.cz

Autor: Ladislav Matějka | úterý 15.9.2009 7:30 | karma článku: 19,50 | přečteno: 5463x
  • Další články autora

Ladislav Matějka

Causa glorifikace vrahů

15.8.2010 v 18:16 | Karma: 20,17

Ladislav Matějka

Zemanův podivný comeback

30.1.2010 v 19:10 | Karma: 33,70

Ladislav Matějka

Žijeme v nejlepší době? Ano

30.11.2009 v 6:00 | Karma: 14,74

Ladislav Matějka

Několik vět r. 2009

22.8.2009 v 19:15 | Karma: 15,99

Ladislav Matějka

Trampské narozeniny

12.6.2009 v 7:00 | Karma: 17,13

Ladislav Matějka

Dějiny podle KSČM? To snad ne!

22.2.2009 v 13:16 | Karma: 30,86
  • Počet článků 28
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2785x
Cestování, cykloturistika, tramping, příroda, krajina a tak vůbec. A samozřejmě fotografování toho všeho...
Fotografický magazín